عباس مهاجر: سرمایه گذاری بخش خصوصی در سوارکاری بی نظیر است

رقابتهای پرش با اسب CSI در ایران و با حضور سوارکاران رده های سنی مختلف در حال برگزاری است. عباس مهاجری سرکلانتر این مسابقات در گفتگو با روابط عمومی فدراسیون سوارکاری درباره شرایط و برگزاری این مسابقات توضیحاتی ارائه کرد:
س: مسابقات CSI چه نوع مسابقاتی هستند؟
ج: مسابقاتی که زیر نظر فدراسیون جهانی باشند، مسابقات CSI هستند. در فدراسیون جهانی مسابقات CSI، یک ستاره، دو ستاره، سه ستاره، چهار ستاره و پنج ستاره داریم. خوشبختانه پارسال مسابقات یک ستاره و دو ستاره و رقابتهای CSI جونیور را برای کودکان برگزار کردیم. امسال با CSI دوستاره شروع کردیم، بعد CSI جونیور را برگزار می کنیم و CSI سه ستاره را هم در پیش داریم. که CSI سه ستاره «کوآلیفاید» برای «ورد کاپ» هم هست. براساس مقدار جایزه و تسهیلاتی که به سوارکار داده می شود تعداد ستاره ها فرق می کند.
س: با توجه به بازده این مسابقات، شما شرایط سوارکاری ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا می توانیم به مسابقات جهانی فکر کنیم؟
ج: ببینید باید همه شرایط مهیا باشند. هزینه هایی که برای مربی، سوارکار و اسب انجام می شود خیلی با شرایط آسیایی متفاوت است. ولی اگر یک برنامه ریزی درست انجام شود، هزینه های لازم وجود داشته باشد، حامیان مالی وجود داشته باشند، و اگر روند صعودی داشته باشیم می توانیم به رقابتهای المپیک و آسیایی هم فکر کنیم.
س: چه استانهایی در بخش پرش فعال هستند؟
ج: ما چند استان فعال در این زمینه داریم. استان های قم، همدان، اصفهان، خراسان رضوی، کرمان، یزد، البرز و تا حدی هم استان فارس در زمینه پرش فعال هستند.
س: پراکندگی امکانات در این استانها یکسان است؟
ج: نه یکسان نیست. مثلا استانهای همدان، البرز و خراسان امکانات بهتر هستند. بقیه استانها از این استان هایی که نام بردم امکانات کمتری دارند. در فدراسیون سوارکاری لیگ دسته یک را راه اندازه کردیم. در هر استانی یکسری مسابقات انجام می شود با یک مسیر یکسان، یک پارکور یکسان، طراح مسیر مشخص، و … فقط فینال را در تهران برگزار می کنیم.
س: یعنی شبیه سازی انجام می دهید.
ج: بله، دقیقا برای اینکه هزینه ها کمتر شود.
س: برای رسیدن به CSI، سه ستاره چه کارهایی باید انجام دهیم؟
ج: ما باید یکسری «آفر» های به سوارکاران خارجی بدهیم. تا علاقمند شوند تا شرایطشان تسهیل شود و در مسابقات سال های آتی هم شرکت کنند.
س: سوارکاری این ظرفیت را دارد تا حامیان مالی را به خود جذب کند؟
ج: شما به لیگ برتر فوتبال نگاه کنید، چند تا تیم خصوصی داریم؟ یکی دو تا تیم. ولی عمده سرمایه گذاری اسب را بخش خصوصی انجام می دهد. همه کارها را بخش خصوصی انجام می دهد. سرمایه ای که برای سوارکاری از سوی بخش خصوصی انجام شده است به نظر من در هیچ کجای کشور انجام نشده است. تنها توقع ما از بخش دولتی برنامه ریزی است.
س: ارتباط با رسانه ها در این بین نقش مهمی دارد.
ج: دقیقا، این موضوع هم جزء همان برنامه ریزی است که گفتم. وقتی سوارکار و ورزشکار ما حرفه ای می شود، قطعا فدراسیون ما هم حرفه ای می شود. مطمئنا به مساله ارتباط با رسانه ها هم توجه می کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد