دکتر خلیلی:جذب سرمربي خوب كمك مي‌كند در آينده چندين مربي خوب داخلي داشته باشيم بايد اسب‌هاي اصيل ايران را به دنيا معرفي كنيم

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

جشنواره زيبايي و مسابقات پرش اسب تركمن در مجموعه سواركاري نوروزآباد و شهداي تهران برگزار شد. روز جمعه نيز هفته هفتم كورس پاييزه اسبدواني در نوروزآباد انجام شد. مسعود خليلي رييس فدراسيون سواركاري در اين باره گفت: براي نخستين‌بار يك جشنواره سه روزه كه شامل مسابقات زيبايي، پرش و اسب دواني بود براي اسب‌هاي تركمن برگزار شد و چند نفر از بهترين داوران جهان كه در زمينه سوار كاري سر آمد هستند براي قضاوت مسابقات دعوت شدند تا جاي هيچ اما و اگري براي هيچ كسي باقي نماند. هدف از برگزاري اين جشنواره تشويق صاحبان اسب‌هاي تركمن به معرفي اسب‌هاي اصيل خود و معرفي بيشتر اين اسب‌ها به خارجي‌ها بود. ما حتي مبالغ ورودي و ثبت نام را براي شركت‌كنندگان كم كرديم تا از بابت شركت در مسابقات هم تشويق شوند. از سال قبل تاكيد داشتيم كه چهار نژاد اسب ايراني يعني اسب كاسپين، اسب تركمن، اسب دره شوري و اسب كرد را به جهانيان معرفي كنيم تا بتوانيم براي آنها بازار اقتصادي ايجاد كنيم. نوشتن تبارنامه براي اين چهار نژاد اسب اصيل ايراني از برنامه‌هاي فدراسيون است. اگر به اينگونه كارها بهاي لازم را بدهيم مي‌توانيم از ميزان واردات اسب كم كنيم و حتي اگر اصلاح نژاد صورت بگيرد و اين اسب‌ها خوب پرورش يابند مي‌توان به بحث صادرات هم نظر داشت. كتاب تبارنامه اسب تركمن تهيه و تنظيم شده است. روند نوشتن تبارنامه به اين شكل است كه ما ابتدا نمونه‌هاي لازم را از اسب تركمن گرفتيم سپس آن را به آزمايشگاهي در امريكا فرستاديم تا آزمايشات ژنتيكي لازم روي اين اسب‌ها صورت گيرد. بعد از آمدن نتايج و تاييد نژاد از سوي آنها كتابي تهيه كرديم و در آن نام هر تيره با مشخصات لازم آمده و مي‌گويد كه آيا اين اسب با اين پدر و مادر اصالت دارد يا نه. اين روند براي سه نوع اسب ديگر هم بايد صورت پذيرد.
خليلي در مورد جذب سرمربي خارجي براي تيم ملي پرش با اسب گفت: هفته گذشته در كميسيون مربوط به جذب مربيان خارجي در وزارت ورزش در مورد حضور «فان پاسشن» بلژيكي در ايران به توافق رسيديم و قرارداد اين مربي دو ساله خواهد بود. او از حدود دو هفته ديگر به ايران مي‌آيد و تا بعد از بازي‌هاي آسيايي ٢٠١٨ اندونزي سرمربي تيم ملي بزرگسالان «الف» و «ب» و تيم ملي جوانان ايران خواهد بود. ما مربيان مختلفي را براي حضور در ايران محك زديم اما در نهايت فقط همين يك نفر باقي ماند كه بهترين فرد براي پذيرفتن اين جايگاه است. در قرارداد اين مربي حضور مربي ايراني در كنار او آمده است.
رييس فدراسيون سواركاري در پاسخ به اين سوال كه براي رشته‌هاي ديگر سواركاري هم سرمربي خارجي جذب خواهد شد، عنوان كرد: براي درساژ هم برنامه‌هايي داريم، اما امسال مربي خارجي نمي‌آوريم. در حال بررسي نفرات مدنظر هستيم و فكر مي‌كنم سال آينده كارهاي آمدن مربي خارجي سرشناس براي اين بخش هم هماهنگ شود.
خليلي در پاسخ به اين سوال كه هزينه مالي آوردن مربي خارجي سنگين است و آيا فدراسيون در اين باره رايزني‌هاي لازم را انجام داده تا به مشكل نخورد؟ در اين باره توضيح داد: وزارت ورزش و جوانان و كميته ملي المپيك براي جذب مربي خارجي خيلي كمك كرده‌اند و نبايد فراموش كنيم كه سواركاري يك ورزش گران است و از سوي ديگر وقتي دانش لازم را نداريم بايد از دانش مربيان روز دنيا استفاده كنيم. مگر آوردن ولاسكو و كي روش آسان و ارزان بود كه انتظار داشته باشيم مربيان خوب دنيا به راحتي به ايران بيايند. جذب يك سرمربي خوب كمك مي‌كند تا در آينده چندين مربي داخلي خوب را داشته باشيم.

[/av_textblock]

[av_image src=’http://www.feiri.ir/wp-content/uploads/2016/09/13950704-3633-15-13.jpg’ attachment=’4164′ attachment_size=’full’ align=’center’ animation=’no-animation’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’][/av_image]

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد