داور استرالیایی: ‌اسب‎های عرب ایران گنجینه‎های زنده هستند

داور استرالیایی بیست‎وسومین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل عرب خوزستان معتقد است اسب‎های اصیل عرب گنجینه‎های زنده برای ایران هستند و ایرانیان موظف به حفظ این گنجینه به بهترین نحو هستند.

گراهام اسمیت در جریان برگزاری روز پایانی بیستوسومین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل عرب خوزستان (نهمین مسابقه ایکاهو رده C) در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: این مسابقه، مسابقه‏ای بزرگ در ایران است و جایی است که اسبهای سراسر کشور گرد هم میآیند و به نمایش گذاشته می‌شوند و داوران براساس آخرین قوانین ایکاهو (سازمان اسب عرب اروپا) به این اسبها در آیتمهای مختلف امتیاز میدهند.

وی ادامه داد: ایران دارای اسبهای بسیار زیبایی است و من بسیار مفتخر و خوشحال هستم که در ایران حضور دارم و این اسبهای اصیل را میبینم.

این داور استرالیایی سوارکاری درخصوص کیفیت و سطح اسبهای شرکتکننده در رقابتها نیز عنوان کرد: اسبهای این جا (خوزستان) در سطح بسیار بالایی هستند و همانطور که گفتم ایران اسبهای بسیار زیبایی دارد. در حال حاضر نیز که تحریم‏ها علیه ایران برداشته شده است، این کشور بهتر و راحتتر میتواند اقدام به تبادل اسب با کشورها کند. من به کشورها و شهرهای مختلف دنیا از جمله لاسوگاس برای مسابقه و قضاوت سفر کردهام ولی آن چیزی که در مقایسه با این کشورها در ایران دیدهام حاکی از این است که ایران دارای بهترین اسبها در جامعه اسبی دنیا است.

وی در پاسخ به این سوال که آینده این رشته در ایران را چگونه ارزیابی میکند؟ خطاب به ایرانیان گفت: رشته سوارکاری در ایران روز به روز در حال رشد است. اسبهای اصیل عرب همانند یک میراث زنده برای شما هستند و شما باید این اسبها را به بهترین نحو حفظ و کمک کنید که هر چه بیشتر رشد کنند. شما در ایران دارای میراثهای فرهنگی بسیاری از جمله پرسپولیس و مکانهای تاریخی زیبا هستید و این اسب‎‎ها نیز گنجینههای زنده برای شما در ایران محسوب میشوند و شما موظف به حفظ آنها هستید و باید به پیشرفت هر چه بیشتر این اسبها کمک کنید. این اسبها، اسبهایی هستند که میراث شما هستند و از اجداد به شما به ارث رسیدهاند و باید امانتداری خوبی از آنها داشته باشید.

اسمیت درخصوص جایگاه سوارکاری ایران در دنیا نیز اظهار کرد: معتقدم ایران در حال حاضر در این رشته ورزشی دارای جایگاه نسبتا خوبی در دنیا است اما همچنان در حال یادگیری است و در موقعیتی است که همچنان در حال فراگیری علم روز در این رشته است.

وی افزود: این که ما اینجا هستیم و ایران از داوران خارجی و بینالمللی جهت قضاوت این مسابقات دعوت به عمل میآورد، ایده بسیار خوبی از جانب مسوولان کشور است. حضور داوران اروپایی که سابقه قضاوتهای بسیار در سطح جهان را دارند در کنار داوران ایرانی در این مسابقات یک همکاری دوجانبه بسیار خوب را به وجود آورده و این فرصت را برای داوران ایرانی نیز فراهم آورده است تا با حضور در کنار داوران خارجی به کسب علم روز رشته سوارکاری بپردازند.

به گزارش ایسنا، بیستوسومین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل عرب خوزستان با حضور 176 شرکتکننده از چهارشنبه (13 بهمنماه) به مدت سه روز به میزبانی اهواز و در مجموعه ورزشی امام رضا (ع) شهرک نفت برگزار شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد