آشنایی با اسب کاسپین

ثبت و ایجاد بانک سلول‌های فیبروبلاستی از اسب کاسپین در ایران
بانك سلول‌های انساني و جانوري مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران با همکاری فدراسیون سوارکاری و سایر مراکز و نهادهای مرتبط موفق به تهيه و نگهداری مجموعه سلول‌های فيبروبلاستي از 51 رأس اسب کاسپین به‌عنوان یک بانک سلولی شد.
اسب کاسپین برای اولین بار در سال 1344 در استان مازندران توسط خانم لوئیز فیروزبه دنیا معرفی شد. متأسفانه این اسب کوچک، به دلیل عدم توجه کافی به پرورش و مطالعات علمی مرتبط، در موطن اصلی خود در آستانه انقراض قرار دارد. لذا نیاز به محافظت از این نژاد ارزشمند بیش‌ازپیش احساس می‌شود. در این مطالعه مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، بر اساس یکی از رسالت‌های خود مبنی بر حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیکی و زیستی در ایران، با توجه به جنبه اقتصادی و اصیل ایرانی این نژاد، اقدام به تهیه 51 رده سلولی فیبروبلاستی از اسب کاسپین و حفظ و نگهداری آنها نموده است. ابتدا از پوست گوش تعداد 60 رأس اسب کاسپین که شجره قابل‌اطمینانی داشتند، به‌وسیله پانچ نمونه‌گیری به عمل آمد. پس از انتقال نمونه‌های بافت به آزمایشگاه، طی مراحل کشت از آنها سلول فیبروبلاستی گرفته شد. نمودار رشد سلول‌ها رسم شده و عدم آلودگی باکتریایی، قارچی و مایکوپلاسما، کلیه نمونه‌ها با روش‌های کشت مستقیم، رنگ‌آمیزی هوخست و PCR موردبررسی قرار گرفت. تأیید نوع گونه جانوری، تعیین هویت و ژنوتایپینگ کلیه نمونه‌های سلولی با روشmultiplex PCR انجام گرفت. درنهایت تعداد 51 رده سلولی تولید و در تانک ازت ذخیره و نگهداری شد. براي تمامي نمونه‌ها شناسنامه سلولی و حیوانی شامل عكس از رده سلولي توليدشده، عكس و مشخصات اسب نمونه‌برداری شده تهيه گردید. این مطالعه علاوه بر حفاظت از ذخایر ژنتیکی اسب کاسپین، ماده خام تحقیقاتی مطمئن و کاملی را به‌منظور مطالعات سلولی، ژنتیکی و شبیه‌سازی در اختیار محققین قرار می‌دهد. همچنین این کلکسیون سلولی زمینه مناسب، ارزان و قانونمند را برای ارائه نمونه‌ها (سلولی) به محققین و دانشجویان و هدفمند کردن و جهت‌دهی به تحقیقات و پژوهش‌های ژنتیکی درزمینه اسب کاسپین، فراهم می‌نماید. کلیه اطلاعات رده‌های سلولی فوق در سایت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به نشانی www.ibrc.ir در دسترس قرار دارد.
جهت اطلاع از نحوه انجام مراحل مختلف ثبت و ایجاد بانک سلولیمذبور به مقاله پیوست مراجعه فرمایید.

[otw_shortcode_button href=”http://www.feiri.ir/wp-content/uploads/2017/06/Caspian-Horse-10.1007_s11626-016-0120-3-1-11.pdf” size=”medium” icon_position=”left” shape=”square” target=”_blank”]برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید[/otw_shortcode_button]

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد