1016371_307

جشنواره های زیبایی (horse show) مسابقه هایی هستند که در آن توانایی ها و کیفیت استاندارد و تعریف شده اسب ها (بر اساس نژادشان) با هدایت سوارکارها یا هندلرهای آن ها به نمایش  و قضاوت گذاشته می شوند.

جشنواره های زیبایی عموما به دو صورت سواره و یا با هندلر و برای نژادهای مختلف برگزار می شوند که امروزه پر رونق ترین آن ها در دنیا جشنواره های زیبایی اسب عرب می باشند.

اینگونه جشنواره ها در کشور ما به صورت عشایری٬ محلی٬ استانی و کشوری برگزار می شوند. به طور معمول طول هر جشنواره دو یا سه روز است که در طی این روزها اسب ها بر اساس جنس و سن در گروه های مختلف دسته بندی شده و مورد قضاوت قرار می گیرند.

هر نژاد سازمان مربوط به خود را دارد که تعدادی از این سازمان ها بین المللی و کاملا شناخته شده هستند و باقی نژادها تحت کنترل و حمایت سازمان های ملی٬ گروه های حمایتی و یا کانون های مربوطه اشان هستند.

سازمان اکاهو(ecaho) که نظارت بر جشنواره های زیبایی اسب عرب بسیاری از کشورهای دنیا را دارد (کشورهایی که عضو این سازمان هستند  و ایران هم جز این گروه است) آیین نامه ی اجرایی برای برگزاری جشنواره های زیبایی زیر نظرش دارد که به نام کتاب آبی (blue book) معروف است.همچین برای اسبهای عرب ورزشی و جشنواره های آن ها آیین نامه اجرایی دیگری به نام کتاب سبز (green book) را تدوین کرده است. کلیه مسابقه هایی که زیر نظر این سازمان برگزار می شوند موظف به اجرای این آیین نامه هستند.

سازمان های بین المللی مشابهی برای اسب ترکمن و کاسپین نیز وجود دارد که تا به این حد فراگیر و منسجم نیستند و ایران عضو آن ها نیست. برای نژادهای داخلی از جمله اسب اصیل خوزستان٬ اسب کرد٬ اسب دره شوری٬ اسب ترکمن و کاسپین گروه های حمایتی داخلی و کانون ها وجود دارند.

در ایران با توجه به مسایل متعدد از جمله قرنتینه کلیه جشنواره های زیبایی با شرکت اسبهای داخلی برگزار می شوند و هیچ اسب شرکت کننده ای از خارج کشور در جشنواره های زیبایی  حضور ندارد.

اعضای کمیته

سرپرست کمیته: سهیل یوسف نیا 

آخرین اخبار جشنواره زیبایی

فرمهای استاندارد

مقررات و آیین نامه ها

هندلرها