نتایج پنجمین دوره مسابقات اسب ایرانی

پنجمین دوره مسابقات اسب ایرانی روز جمعه 24 دی‌ماه 1395 در مانژ بازسازی شده نوروز آباد با حضور اقشار مختلف علاقمندان به اسب و سوارکاری برگزار گردید.

در این دوره از مسابقات ابتدا 7 سوارکار نونهال با اسب‌های زیبای کاسپین به میدان آمدند و طی 9 دوره، با گذر از مسیر پارکور نمایشی زیبا و مفرح از پرش را به نمایش گذاشتند. حضور سوارکاران باشگاه الوند با کت‌ها یکرنگ و انظباطی که در مانژ داشتند شایان توجه بود و در پایان این مسابقه به کلیه شرکت‌کنندگان روزتی توسط اساتید حاضر در میدان و والدین ایشان اهدا شد. سوارکارن شرکت‌کننده در این مسابقه عبارت بودند از:

یدالله انصاری، آراد شاهمیری، سام فتاحیان، کسرا چمن‌پیرا، هلیا مقیسه، سیامک نیک‌نام، همگی از باشگاه الوند و محمدسام فرمانی از باشگاه آرام.

مسابقه بعد رقابت سوارکاران زیر 16 سال با اسب‌های پونی (با قد زیر 150 سانتیمتر) بود که این مسابقه نیز با حضور 3 سوارکار و 5 اسب برگزار شد. این مسابقه به جهت توجه دادن علاقمندان به اسب‌هایی با قامت کوتاه که برای آموزش و سواری تا رده نوجوانان بسیار مناسب هستند – و در ایران نوع با قابلیت آن فراوان یافت می‌شود- طراحی شده‌است. در این مسابقه سوارکارن ابتدا در تست درساژ طراحی شده شرکت کردند و در پایان و در مجموع درساژ و پرش امیرصدرا بختیاری با اسب یانارداغ از باشگاه ابن سینا به مقام نخست رسید و فرزاد سهیل قاسمی با اسب متیو از باشگاه اکباتان دوم شد.

سومین رده‌ی برگزار شده در این روز رده‌ی اسب‌های تولید ایران با سوارکاران زیر 16 سال بود که 4 سوارکار با 6 اسب در این مسابقه ترکیبی درساژ و پرش شرکت کرده بودند و در پایان نتایج زیر به دست آمد:

مقام اول فرزاد سهیل قاسمی با اسب کارمن از باشگاه اکباتان

مقام دوم سامان رحمتی با اسب نجلا از باشگاه پردیسان

مقام سوم امیرصدرا بختیاری با اسب فلفل از باشگاه اکباتان

پس از این رده 9 سوارکار بزرگسال که علاقمند به شرکت در تست درساژ بودند به میدان آمدند. لازم به ذکر است که پس از برگزاری 9 دوره از مسابقات اسب ایرانی از آبان 1394 تا کنون این اولین دوره‌ای بود که تست درساژ برای بزرگسالان نیز برگزار گردید و استقبال قابل قبولی از آن شد. در پایان این تست یاسمن صفویان با اسب باری‌یِت از باشگاه بام به مقام نخست رسید و حمیدرضا دارستانی با اسب ژولی و مهدی نعمتی با اسب آگوستین هر دو از باشگاه ثقفی به ترتیب دوم و سوم شدند.

پس از برگزاری این مسابقه و جمع‌آوری حصار درساژ و چیدمان پارکور، سوارکاران بالای 16 سال برای رقابت پرش با اسب‌های خالص ایرانی پا به میدان گذاشتند.

از مجموع 21 سوارکار شرکت‌کننده در این رده 10 نفر به باراژ رسیدند که در انتها رضا گمان‌شاد با اسب تارا از باشگاه بام به مقام نخست رسید. حسین جعفری با یانارداق از باشگاه صدرا دوم و مرتضا حسینی با ماهان از باشگاه آذین سوم شد و در نهایت محمد حاجی‌یزدی با اسب آرش از باشگاه خانه‌اسب و مسعود رضاخانلو از باشگاه نوروزآباد به ترتیب چهارم و پنجم شدند.

در ادامه دو رده‌ی اسب‌های تولید ایران با سوارکاران بالای 16 سال که قرار بود در دو رده‌ی ارتفاعی تا 110 و تا 120 سانتیمتر برگزار شود به دلیل برودت هوا و مشکلات ناشی از آن با یکدیگر ترکیب و در یک رده‌ی تا 110 سانتیمتر برگزار گردید که پرهیجان‌ترین مسابقه روز بود و در پایان نتایج زیر به دست آمد:

مقام اول حمیدرضا جوزی با اسب ساشا از باشگاه الغدیر

مقام دوم حمیدرضا دارستانی با اسب ژولی از باشگاه ثقفی

مقام سوم محمدحسن فرهانی با اسب فوریو از باشگاه چیتگر

مقام چهارم سلمان ثقفی با اسب تورنتو از باشگاه ثقفی

مقام پنجم رضا گمان‌شاد با اسب تارا از باشگاه بام

مقام ششم فرهاد تیموری با اسب رایکا از باشگاه ثقفی

مقام هفتم حمزه عبادی با اسب تورنادو از باشگاه بام

مقام هشتم فرامرز الوانی با اسب آپریکات از باشگاه دوقلوها

مقام نهم سعید صفامهر با اسب تله‌پاتی از باشگاه جم

حضور مستمر استاد علی رضایی از ابتدا تا انتهای مسابقات و در شرایط نامناسب آب و هوایی و پی‌گیری مستمر ایشان و سایر اساتید پیش‌کسوت و علاقمند موجب دلگرمی شرکت‌کنندگان و کادر برگزاری مسابقات است و این رویداد را اعتباری افزون می‌بخشد.

مسابقات اسب ایرانی با حمایت فدراسیون سوارکاری به جهت ترویج اسب اصیل ایرانی و تولیدات ملی دنبال می‌شود. این مهم با یاری و همکاری جمعی علاقمند که در این مجال امکان نام بردن از تک تک آنان میسر نیست، در سرما و گرما و بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی برگزار می‌شود تا اسب اصیل ایرانی و تولیدات اسب‌های خوب ورزشی جایگاه شایسته خود را در میادین بازیابند. هر کار اصلاحی مستلزم صرف زمان و صبر و حوصله علاقمندان است تا این نهال ریشه بگیرد و استوار شود. آنگاه از هر ناملایمتی در امان خواهد بود و از خود محافظت خواهد کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد