رییس کمیته زیبایی فدراسیون سوارکاری: اصلاح نژادی اسب ترکمن مهم‌ترین هدف ماست

رییس کمیه زیبایی فدراسیون سوارکاری، گفت: اصلاح نژادی اسب ترکمن مهم‌ترین هدف ما از برگزاری جشنواره است البته واردات اسپرم خوب از خارج را نیز مدنظر داریم.

سهیل یوسف نیا در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برگزاری جشنواره سه روزه زیبایی اسب ترکمن در مجموعه نوروز آباد، اظهار کرد: در این دوره از رقابت‌ها ۱۲۰ راس اسب که از بهترین های اسب ترکمن هستند، حضور دارند. این اسب ها از اسب‌های اصیل نژاد ترکمن هستند که هر کدام از آنها ارزش زیادی دارند.

وی با اشاره به قضاوت داوران خارجی در این جشنواره افزود: این سه داور بین المللی از کشورهای روسیه و هلند بودند که از کارشناسان سرشناس اسب در جهان و از پرورش دهندگان این اسب‌ها هستند. آنها اطلاعات زیادی از این نژاد دارند و بهترین‌ها برای قضاوت در این دوره بودند.

رییس کمیته زیبایی فدراسیون سوارکاری اصلاح نژادی و تولید بهترین تیره اسب‌های ترکمن را یکی از اهداف اصلی برگزاری این جشنواره و مسابقات سه روزه عنوان کرد و گفت: هدف این است که بتوانیم بهترین تیره‌ها را شناسایی کرده و به سمت تولید نژاد اصلح و تولید بهترین تیره برویم. اصلا با همین نگاه این سه داور سرشناس را به ایران آوردیم تا بهترین ها را شناسایی کرده و به ما بگویند.

وی ادامه داد: این داوران از حضور در ایران و دیدن این اسب‌ها خیلی خوشحال بودند. آنها در کشورهای مختلف اسب‌های زیادی را دیده‌اند و همین که می‌گویند اسبی بهتر است، یعنی واقعا آن نوع اسب ویژگی های خوبی دارد که آنها از او تعریف می کنند.

یوسف نیا با تاکید بر اینکه واردات اسپرم و سیلمی خوب از خارج را به عنوان یک پیشنهاد مهم مدنظر دارد گفت: تولید اسب‌های داخلی خوب و اصلاح نژادی خیلی مهم است و ما هم آن را دنبال می‌کنیم. بعد از برگزاری این مسابقات قصد دارم به رییس فدراسیون پیشنهاد دهم که بتوانیم اسپرم اسب‌های اصیل ترکمن را از خارج وارد کنیم تا نژادی عالی را تربیت کرده و در آینده از واردات این گونه اسبها بی‌نیاز شویم.

وی گفت: تربیت داور خوب از دیگر اهدافی است که در این جشنواره مدنظر داریم. این سه داور چندین دوره آموزشی را برای داوران ما خواهند داشت تا سطح علمی آنها ارتقا پیدا کند و در آینده بهترین داوران در این بخش ها را داشته باشیم.

رییس کمیته زیبایی فدراسیون سوارکاری در پاسخ به این سوال که چرا داوران خارجی برای قضاوت در این جشنواره دعوت شدند؟ در این زمینه اظهار کرد: پیش از این داوران داخلی کار قضاوت در جشنواره ها را بر عهده داشتند و اتفاقات زیادی می افتاد که مربوط به آشنایی با صاحبان اسب‌ها بود، اما این داوران خارجی هیچ آشنایی با صاحبان اسبها نداشتند و به همین دلیل بدون هیچ پیش داوری سراغ قضاوت اسب‌ها رفتند و شاهد بودیم که بسیاری از اسب‌ها که در  جشنواره‌های قبلی مقام آورده بودند در این جشنواره مقامی کسب نکردند.

وی ادامه داد:این داوران خارجی به چندین فاکتور برای خوب بودن یک اسب مانند تیپ، ساختار بدنی و نوع حرکت نمره می دادند و به همین دلیل بهترین ها انتخاب شدند و صاحبان اسب‌ها و شرکت کنندگان در مسابقات نمی توانند بگویند که اطلاعات داوران پایین است و یا تهمت بزنند که داوران شما از سوی برخی افراد تطمیع شده اند و به سود آنها رای می دهند.

یوسف نیا در ادامه خاطرنشان کرد: این جشنواره نقطه عطفی برای اسب ترکمن ایران بود و مطمئن باشید اگر به سمت رسیدن به این اهداف برویم در آینده نه تنها از واردات اسب ترکمن بی نیاز می شویم بلکه می توانیم بهترین گونه این اسب را پرورش داده و به صادرات آن فکر کنیم.

رییس کمیته زیبایی فدراسیون سوارکاری در مورد جوایزی که در این مسابقه به نفرات برتر داده می شود گفت: پول نقد و تندیس مسابقات جایزه ای است که داده می شود. البته جایزه اصلی ما کتاب تبارنامه اسب ترکمن است که تازه به چاپ رسیده و به نفرات برتر داده می شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد