رییس هیات خوزستان در نشست خبری عنوان کرد: احداث میدان بین‎المللی سوارکاری اهواز در انتظار تایید شورای برنامه‎ریزی

رییس هیات سوارکاری خوزستان گفت: براساس قول استاندار چنانچه طرح احداث میدان بین‎المللی سوارکاری به تایید نهایی شورای برنامه‎ریزی استان برسد، از سال جاری بودجه به آن تعلق خواهد گرفت و ما نیز از مشاوران خارجی دعوت خواهیم کرد تا این پیست براساس آخرین استانداردهای سوارکاری دنیا ساخته شود.

فتاح کنعانی شب گذشته، دوشنبه (یازدهم بهمن‎ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل هتل بوستان اهواز برگزار شد با تبریک فرا رسیدن ایام‎الله دهه فجر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: از آن‎جا که خبرنگاران و اصحاب رسانه زبان گویا و چشم بینای جامعه هستند، قصد داشتیم تا به واسطه این نشست بتوانیم هر چه بیشتر و بهتر این ورزش ملی و مذهبی را به مردم بشناسانیم و صدای آن را به گوش مسوولان برسانیم.

وی ادامه داد: وضعیت سوارکاری استان خوزستان باتوجه به تمهیداتی که توسط مسوولان اداره‎کل ورزش و جوانان و همچنین استاندار محترم خوزستان اندیشیده شده، رو به رشد است. باتوجه به این‎که فدراسیون سوارکاری کشور عضو باشگاه میراث اسب عرب جهان شده است و توانسته خود را در کنار آمریکا، استرالیا و نیوزیلند به عنوان یکی از مهدها و قطب‎های پرورش‎دهنده اسب اصیل در دنیا مطرح کند، میزبانی مسابقات جهانی کورس اسب عرب در سال 2019 به ایران رسیده است و چنانچه به یاری خدا بتوانیم مجموعه سوارکاری بین‎المللی استان را تا آن زمان آماده کنیم، به دنبال این هستیم تا این مسابقات جهانی را در اهواز برگزار کنیم و به احتمال زیاد نیز میزبانی را به ما خواهند داد.

رییس هیات سوارکاری خوزستان با اشاره به روند ساخت پیست بین‎المللی اهواز، گفت: مساحت زمین در حال احداث،  45 هکتار است که در نزدیکی باغ فردوس در منطقه برومی قرار دارد اما این طرح به مدت دو سال است که متوقف شده است ولی امسال این طرح به شورای برنامه‎ریزی رفت و طرح اولیه نیز تصویب شد. براساس قول استاندار چنانچه این طرح به تایید نهایی شورای برنامه‎ریزی برسد، از سال جاری بودجه به آن تعلق می‌گیرد. ما نیز از مشاوران خارجی دعوت کرده‎ایم تا براساس آخرین استانداردهای دنیا، این میدان ساخته شود؛ ضمن این‎که اسپانسری نیز هزینه‎های مربوط به ساخت دیواره زمین را برعهده گرفته است که درصورت تایید نهایی شورای برنامه‎ریزی، تا فروردین ماه دیواره ساخته خواهد شد. معتقدم با احداث این مجموعه تحول عظیمی در سوارکاری خوزستان صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر 61 کشور عضو سازمان جهانی اسب اصیل عرب (واهو) هستند و این درحالی است که ایران نیز توانسته خود را در بین این 61 کشور مطرح کند تا جایی که اسب‎ اصیل عرب خوزستان به ثبت جهانی رسیده است و همگی دارای پاسپورت و شناسنامه هستند.

کنعانی اضافه کرد:  در حال حاضر حدود چهار هزار و 500 راس اسب در استان موجود است که سه هزار و 500 راس آن اسب اصیل عرب و بقیه اسب‎های بومی هستند.

وی درخصوص هیات سوارکاری خوزستان نیز توضیح داد: از ابتدای سال 94 که بنده این هیات را تحویل گرفتم، هیچ امکاناتی در اختیار ما نبود و به واقع ما چند پرونده و دفتر را در قالب یک هیات تحویل گرفتیم!

رییس هیات سوارکاری خوزستان با بیان این‎که تا سال 1387 تمام مسابقات سوارکاری در استان به صورت عشایری انجام می‎شد، افزود: از این سال شاهد تاسیس مجموعه سوارکاری آب و برق بودیم که به همت آقای شمسایی (مدیرعامل وقت این سازمان) انجام شد و از سال 1379 نیز برگزاری رقابت های قهرمانی سوارکاری کشور به صورت رسمی در اهواز کلید خورد و اوج کار نیز در سال 1382 بود که مسابقات با شرکت 100 رأس اسب برگزار شد.

وی یادآور شد: از این سال تا سال 1384، مسابقات کورس، استقامت و زیبایی به صورت مرتب در استان و در همین مجموعه نیرو برگزار می‎شد اما در سال 1384 با جدایی مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان که یک حامی برای سوارکاری بود، این ورزش مورد بی‎مهری واقع و گفته شد متعلق به آدم‎های پولدار است! بنابراین مجموعه سوارکاری برق منطقه‎ای (نیرو) تعطیل و اسب‎ها حراج و تجهیزات نیز فروخته شدند. یزد جزو استان‎هایی بود که در این میان بیشترین سود را کرد و تمامی اسب‎های اصیل عرب خوزستان را خریداری کرد و همچنان سود آن را می‎برد.

کنعانی ادامه داد: وضعیت تا سال 1394 به همین منوال پیش رفت تا این‎که از سال گذشته و با آغاز مجدد حمایت‎های برق‎ منطقه‎ای استان دوباره در حال بازگشت به اوج هستیم.

وی موضوع آموزش را لازمه پیشرفت این رشته ورزشی دانست و افزود: از سال گذشته به شدت پیگیر این موضوع هستیم، چرا که معتقدیم آموزش حرف اول و آخر را در ارتقای سطح سوارکاران و هیات می‎زند. در همین راستا و با همکاری دکتر خلیلی (رییس فدراسیون) برای اولین بار در استان آموزش مربیان و سوارکاران را با حضور مربیان مطرح خارجی انجام دادیم که تاثیر بسیار مثبتی روی دانش مربیان و پیشرفت ورزشکاران داشت.

رییس هیات سوارکاری خوزستان اضافه کرد: درحال حاضر 18 شهرستان و 10 کمیته فعال در خوزستان وجود دارد، ضمن این‎که چند رشته جدید سوارکاری را امسال فعال کردیم و کمیته‎های مربوط به آن‎ها را نیز تشکیل دادیم.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درخصوص این‎که چرا خوزستان در رشته‎هایی مثل پرش با اسب فعال نیست و چرا هیچ‎موقع نماینده‎ای از استان در مسابقات این رشته که در سطح کشور برگزار می‎شود، حضور ندارد؟ بیان کرد: سوال بسیار خوبی است؛ دو رشته سوارکاری وجود دارند که در فصولی از سال که ما در استان به دلیل گرمای هوا نمی‎توانیم مسابقه را در بیرون برگزار کنیم، امکان برگزار شدن در سال را دارند. این دو رشته پرش با اسب و درساژ هستند اما متاسفانه  در راستای برگزاری این دو رشته با چند مشکل مواجه هستیم؛ مشکل نخست این است که ما اسب مخصوص چنین رشته‎هایی را در استان نداریم. اسب‎های پرش و درساژ اسب‎های خاصی هستند که این اسب‎ها به خصوص اسب‎های پرش را نمی‎توان در خوزستان و دمای 60 درجه نگه‎داری کرد، چراکه اسب‎های کم‎طاقتی هستند و امکان تلف شدن آن‎ها وجود دارد.

کنعانی افزود: با این‎حال در سال جاری ما یک دوره آموزش پرش و یک دوره آموزش ابتدایی درساژ برگزار کردیم تا این رشته در وهله اول علاقه‎مندان خود را جذب کند.

وی خاطرنشان کرد: در وهله بعد با شرکت نفت در حال مذاکره هستیم تا آن‎ها در این رشته خاص سرمایه‎گذاری و چند اسب درساژ و پرش خریداری کند، البته کمیته این رشته‎ها در استان فعال شده است و قصد داریم برای شروع با همین اسب‎های عرب موجود شروع کنیم، البته مشکلی که وجود دارد این است که اسب‎های عرب اسب‎های خون‎گرم و باهوشی هستند که راحت فرمان نمی‎گیرند و چموش هستند، درصورتی که درساژ و پیست به اسب‎های مطیع و رام نیاز دارند. سعی کردیم فعلا کار آموزش این رشته‎ها را با مادیان‎های آرام‎تر شروع کنیم تا افراد علاقه‎مند شوند و اسب‎های مخصوص آن را خریداری کنند که در آن صورت می‎توانیم این رشته‎ها را توسعه دهیم. قول می‎دهیم در سال آینده این دو رشته را به صورت جدی در خوزستان دنبال کنیم.

کنعانی در پاسخ به سوالی درخصوص درآمدزایی در این هیات نیز گفت: تمام هزینه‎های هیات سوارکاری توسط مردم پرداخت می‎شود و ما هیچ هزینه‎ای پرداخت نمی‎کنیم. ما باید زیرساخت‎ها را آماده کنیم تا این ورزش خودگردان شود. ما به دلیل اینکه محل ثابتی برای آموزش نداریم نمی‎توانیم فعلا از این طریق درآمدزایی داشته باشیم که اگر این مساله حل شود مطمئنا می‎توانیم درآمدهای خوبی را از راه برگزاری کلاس کسب کنیم.

رییس هیات سوارکاری خوزستان با اشاره به اهم برنامه‎های این هیات برای سال آینده نیز تصریح کرد: مسابقات سوارکاری همراه با تیر و کمان، طبیعت گردی با اسب و سوارکاری، پرتاب نیزه و آموزش نونهالان و معلولان و برگزاری دوره های تخصصی، مواردی هستند که آن‎ها را در نظر گرفته‎ایم.

وی با اشاره به برنامه‎های آتی این هیات عنوان کرد: باتوجه به ایام‎الله دهه فجر چهار مسابقه را تدارک دیده‎ایم که نخستین آن‎ها چهارشنبه (سیزدهم بهمن‎ماه) و تحت عنوان دومین دوره مسابقه ورزشی اسب‎های اصیل عرب در مجموعه نفت و از ساعت 9 صبح آغاز می‎شود. همچنین بیست‎ودومین دوره مسابقه جشنواره ملی زیبایی اسب عرب (رده ایکاهو) نیز از بعدازظهر همین روز به مدت سه روز در مجموعه شهدای نفت برگزار خواهد شد.

کنعانی در پایان افزود: هفته پنجم و پایانی مسابقات اسبدوانی کشوری نیز روز جمعه (پانزدهم بهمن‎ماه) در مجموعه سوارکاری برق منطقه‎ای به انجام خواهد رسید، ضمن این‎که یک مسابقه نقاشی و عکاسی را نیز از چند روز قبل استارت زدیم و در پایان روز پانزدهم بهمن‎ماه، آثار ارسال شده را قضاوت خواهیم کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد