رئیس هیأت سوارکاری اردبیل:زیرساخت‌های اسب سواری در اردبیل ایجاد می‌شود

رئیس هیأت سوارکاری استان اردبیل گفت: با وجود علاقه زیاد مردم استان به سوارکاری، از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار نیستیم و با حمایت لازم، اسب‌سواری اردبیل احیا خواهد شد.

بهاءالدین ایلخانی، امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل اظهار کرد: رشته سوارکاری در استان اردبیل به دلیل ضعیف‌ بودن زیرساخت‌های این رشته از رتبه و جایگاه مناسبی در سطح کشور برخوردار نیست، اما با پیگیری و قول مساعد استاندار اردبیل و مسؤولان ورزشی در صدد ایجاد تحول در رشته اسب‌سواری هستیم.

وی افزود: در حال حاضر استان اردبیل دارای 130 سوارکار ساماندهی شده است که این افراد دارای اسب بوده و سوارکار نیز هستند، البته تعداد سوارکاران استان به مراتب بیشتر از این تعداد است و تعداد ذکر شده مربوط به سوارکارانی است که با هیأت سوارکاری استان در ارتباط بوده و دارای اسب شناسنامه‌دار و خاص هستند.

رئیس هیأت سوارکاری استان اردبیل تصریح کرد: هم‌‌اکنون در سطح استان باشگاه‌های سوارکاری و مراکز نگهداری متعدد اسب در حال فعالیت هستند که به دنبال مجوز‌دار کردن و ساماندهی این پانسیون‌ها هستیم و با برگزاری جشنواره و تشویق این مراکز، استانداردسازی و مجوزدار کردن این اماکن انجام خواهد شد.

ایلخانی از برگزاری مسابقات مختلف کشوری و استانی از ماه‌های آینده خبر داد و افزود: در اوایل سال‌ آینده مسابقات قهرمانی پرش با اسب کشور در شهرستان سرعین برگزار می‌شود و رقابت‌های استانی اسب‌سواری استقامت نیز در دامنه زیبای سبلان برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان برگزاری مسابقات کورس اسب‌دوانی استان، افزود: دشت اردبیل به دلیل وجود عشایر و سوارکاران زیاد، بهترین منطقه برای رشد و احیای رشته اسب‌سواری است و قدمت و تاریخ دیرینه استان اردبیل، علاقه مردم استان به اسب‌سواری را تأیید می‌کند.

وی عنوان کرد: تا 50 سال پیشرفت‌ و ‌آمدهای کوهستانی و روستایی مردم استان اکثراً با اسب انجام می‌شود و هم‌اکنون نیز اسب‌سواری در میان عشایر و بسیاری از روستاهای استان شایع است و بایستی اقدامات لازم با ساماندهی و آموزش‌های لازم به علاقه‌مندان، برای شکوفا کردن استعدادهای سوارکاران انجام پذیرد.

رئیس هیأت سوارکاری استان اردبیل افزود: با پیشینه تاریخی و مناسب اردبیل در زمینه اسب‌سواری با یک نگاه باز و سرمایه‌گذاری به شکل مناسب، این رشته ورزشی احیا خواهد شد و در صورت تأمین زیرساخت‌های لازم به مانند یکی از استان‌های صاحب سبک کشور در سطح جهان شناخته خواهیم شد.

ایلخانی از ایجاد یک پیست کاملاً استاندارد برای سوارکاری در ظرف کمتر از سه سال آینده خبر داد و گفت: با دستور استاندار اردبیل و مساعدت مدیرکل محترم منابع طبیعی، یک پیست کاملاً مجهز به سوارکاری به مانند شهر گنبدکاوس در استان اردبیل ایجاد خواهد شد و با راه‌اندازی این مکان برای پیشرفت و احیای سوارکاری گامی بزرگ برخواهیم داشت.

وی یادآور شد: کلاس‌های آموزشی اسب سواری به صورت رسمی از اردبیهشت ‌ماه سال آینده آغاز خواهد شد و برای این منظور دو باشگاه سوارکاری در نظر گرفته شده است تا تمرینات و آموزش‌های لازم زیر نظر مربیان درجه یک کشور انجام پذیرد.

رئیس هیأت سوارکاری استان اردبیل با بیان این‌که سایت جامع اینترنتی هیأت سوارکاری استان اردبیل به زودی راه‌اندازی خواهد شد، افزود: سوارکاران و علاقه‌مندان اسب‌سواری از طریق سایت جامع اسب‌سواری استان از آخرین اخبار، اطلاعیه‌ها و موارد آموزشی جدید آشنا خواهند شد.

ایلخانی اظهار کرد: مسؤولان استان جزو مدافعان اصلی رشته سوارکاری بوده و نگاه بسیار ویژه و خوبی نسبت به احیای اسب‌سواری در استان دارند و امیدواریم حمایت‌های صورت گرفته تداوم داشته باشد و هرگز قطع نشود.

وی افزود: اسب‌سواری با ریشه تاریخی که دارد از سفارشات دین و بزرگان اسلام است و با توجه به این موضوع که اکثر مردم استان علاقه‌‌مند به اسب و سوارکاری هستند، باید از این فرصت به بهترین شکل ممکن در جهت احیای سوارکاری استفاده شود.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد