رئیس فدراسیون سوارکاری: از برگزاری کورس گلستان حمایت می کنیم

رییس فدراسیون سوارکاری گفت‌: از این که اداره ورزش و جوانان استان گلستان کورس را برگزار کند، حمایت هم می کنیم، چرا که باری از روی دوش فدراسیون برداشته می شود.

مسعود خلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد برگزاری کورس در آق قلا، اظهار کرد: ما کمیته ملی اسبدوانی را راه‌اندازی کردیم. اعضای این کمیته از استان‌های مختلف کشور هستند و سیاست‌گذاری کلی در این کمیته با خرد جمعی صورت می‌گیرد و تصمیم بر این بوده تا اسبدوانی را در کشور توسعه دهیم، از همین رو شاهد هستیم که کورس نه تنها در یک منطقه بلکه در گوشه گوشه ایران برگزار شود.

وی افزود: برگزاری کورس در خوزستان، یزد، رشت، آذربایجان انجام گرفته یا قرار است برگزار شود. تصمیم بر این است مسابقات را در خراسان رضوی هم داشته باشیم. مذاکراتی را هم با سازمان منطقه آزاد کیش داشتیم و در صورتی که حمایت های لازم صورت گیرد تا اواخر سال کورس را در کیش هم برگزار خواهیم کرد.

رئیس فدراسیون سوارکاری با اشاره به این که مسابقات کورس در تهران نیز ادامه خواهد داشت،  گفت‌: دپاری از شرکت استرالیایی برای کورس تهران خریداری شده که در راه است و تا چند وقت آینده به تهران خواهد رسید. چند وقتی است که اداره ورزش و جوانان استان گلستان اصرار دارد کورس این استان را خود برگزار کند؛ اما خب اشکالاتی در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: اول این که فدراسیون متولی برگزاری کورس در کشور است نه بخش دیگری و دیگر اینکه امکانات و نیروی انسانی لازم برای این کار را ندارند، البته ما خوشحال می شویم که خود استان کورس را برگزار کند، حمایت هم می‌کنیم، چرا که باری از روی دوش فدراسیون برداشته می‌شود و تنها خواهش من این است که مسابقات را به درستی و با کیفیت سابق برگزار کنند تا مشکلی پیش نیاید که حواشی آن دامن فدراسیون و سوارکاری کشور را بگیرد.
خلیلی در ادامه خاطر نشان کرد: بخش خصوصی حضور پررنگی در رشته سوارکاری دارد و انتظار می‌رود که دولت نیز سرمایه‌گذاری متناسب با این رشته را در ورزش سوارکاری داشته باشد. در حال حاضر در ایران ۱۵ هزار اسب که میکروچیپ گذاری شده و دارای شناسنامه هستند داریم و این نشان از اقتدار، فعالیتی است که در این رشته صور گرفته و می‌توان درآمدزایی خوبی از آن داشت.

وی افزود: در ماه چیزی حدود یک میلیون تومان هزینه این اسب‌هاست، با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شوید که بخش خصوصی چیزی حدود ۱۵ میلیارد تومان در ماه تنها برای اسب‌ها هزینه می‌کند، سؤال من است که سهم دولت و ما چه بوده است؟! امروز ۴۰۰ باشگاه در ایران در رشته سوارکاری فعالیت می‌کنند، در واقع آورده بخش خصوصی در این رشته قابل قیاس با آورده بخش حکومتی به این رشته نیست، در واقع سهم ما صفر است.

خلیلی در پاسخ به این پرسش که چشم‌انداز شما برای آینده این رشته چیست، توضیح داد: ما در رشته سوارکاری مدال بین‌المللی ندارم و افتخار این رشته صرفاً برای حضور در رقابت‌های معتبر بین‌المللی است. هدف ما رسیدن به موفقیت در رقابت‌های بزرگ است، چراکه این امر کمک می‌کند تا اقبال عمومی از این رشته افزایش یابد.

وی افزود: تمرکز ما روی مسائل آموزشی است، چرا که پیشرفت در گرو آموزش است و بدون آموزش مفهومی پیدا نمی‌کند. امروز ما ارتباط خوبی با فدراسیون جهانی داریم و آن‌ها قول داده‌اند تا در بخش آموزش به ما کمک کنند. ما به همراهی فدراسیون جهانی یک مربی کاربلد خارجی برای رشته پرش به اسب را به خدمت گرفته‌ایم تا به ما برای رسیدن به موفقیت کمک کند. استنی فان‌پاشن مدال برنز المپیک ۱۹۷۶ مونترال را در کارنامه دارد.

خلیلی تصریح کرد: شناسایی نژادهای مختلف اسب یکی از کارهای مناسبی بود که فدراسیون در آن ورود کرد. درگذشته مشخص نبود که یک اسب از نژاد ترکمن است یا عرب یا … فدراسیون به گام گذاشتن به این بخش سعی کرده تا نژادهای مختلف را شناسایی کند، نژاد خزر، کرد، ترکمن، عرب و … یکی دیگر از کارهایی که فدراسیون انجام داد، گرفتن میزبانی مسابقات بین‌المللی بود.

رئیس فدراسیون سوارکاری ادامه داد: ما برای این که بتوانیم میزبان مسابقات باشیم باید امکانات خود را به‌ روز می‌کردیم. تلاش کردیم تا مانژ مناسبی را برای مسابقات آماده کنیم، شاید باورتان نشود؛ اما برای اینکه مانژ باشگاه بام آماده مسابقات بین‌المللی شود تلاش‌های زیادی صورت گرفت. درحالی‌که قبل از این سال‌ها رویای ما این بود که تنها یکی از جلسات کنفدراسیون آسیا را در ایران برگزار کنیم، حالا ما علاوه بر میزبانی مسابقات بین‌المللی طرح برگزاری مسابقات رده‌های پایه آسیا را که تا به‌ حال انجام‌نشده، داده‌ایم و موافقت اولیه را برای میزبانی این مسابقات از مسئولان فدراسیون جهانی گرفته‌ایم.
خلیلی به تصاحب کرسی بین‌المللی اشاره کرد و گفت‌: قبل از این به‌هیچ‌وجه اجازه نمی‌دادند تا کرسی‌های بین‌المللی به ایران برسد؛ اما ما با سناریویی از پیش تعیین‌شده وارد انتخابات آسیا شدیم و توانستیم به تمام تلاش‌ها که برای ناکام ماند ایران می‌شد یک کرسی مهم را از آن خود کنیم. موفق شدیم کرسی ریاست کمیته پرش آسیا را به دست آوریم و با توجه به اینکه در ادامه بازی‌های آسیایی را خواهیم داشت و در این رقابت‌ها مسابقات پرش برگزار می‌شود، برای ما خیلی مهم بود که این پست را در اختیار داشته باشیم.

رئیس فدراسیون  اسب دوانی گفت‌: ما تلاش کردیم تا جلوی ورود اسب‌های بی‌کیفیت به ایران را بگیرم. سیاست فدراسیون در این زمینه به این شکل بود که اعلام کردیم دیگر به اسب‌هایی که ۱۳۰ سانتی‌متر می‌پرند جایزه‌ای تعلق نخواهد گرفت و برای فدراسیون اهمیتی نخواهند داشت، این‌طور شد که افراد به‌جای این که ۱۰ اسب متوسط وارد کنند دو اسب با کیفیت وارد ایران می‌کنند. البته ما باید به سمتی برویم که واردات را محدود و کمتر کنیم و اسب‌های خود را صادر کنیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد