حمید حاجیلو: سطح اسب ها در ایران یک دهه پیشرفته داشته است

حمید حاجیلو یکی از شرکت کنندگان در رقابتهای پرش با اسب CSI سطح کیفی این رقابتها را بالا ارزیابی کرد. وی معتقد است که اگر اسب خوب در اختیار سوارکار باشد سوارکاری ایران از دنیا چیزی کم ندارد. حاجیلو که یکی از وارد کنندگان است علم سوارکاری ایران را نیز برابر با دنیا می داند. وی دقایقی کوتاه با روابط عمومی فدراسیون سوارکاری همکلام شد:
س: خودتان را معرفی کنید و درباره سطح رقابتها توضیح دهید.
ج: حمید حاجیلو هستم هم سوارکارم و هم وارد کننده اسب. با کیفیت و خوب برگزار شد. اما نسبت به سطح رقابتها در کشورهای هلند و آلمان و بلژیک این مسابقات از نظر کیفی قابل قبول بود. آب و هوا یکی از مشکلاتی است که کمی اذیت می کند. مخصوصا برای اسب ها کار را سخت می کند. چون اسب هایی که در این رده مسابقه می دهند اکثرا در آب و هوای سردسیری بزرگ شده اند و عادت به این گرمای هوا ندارند. ما داریم خودمان را با این شرایط وفق می دهیم. یکی دو سال مسابقات بین المللی داریم، سوارکاران پیشرفت خوبی داشته اند، اگر بتوانیم مسابقات حتی سه ستاره و چهار ستاره برگزار کنیم چند تا از سوارکاران در این رده هستند.
س: عمده ترین مشکلاتی که دارید چی هستند؟
ج: حامی مالی نداریم. البته من خودم وارد کننده اسب هستم و با اسب های خودم مسابقه می دهم. اسب «گرند پری» بیش از صدهزار یا دویست هزار یورو قیمت دارد. هزینه خیلی بالاست و ما مجبوریم در همین سطح و با همین اسب هایی که داریم کار کنیم.
س: با توجه به وضعیت آب و هوایی شرایط نگهداری اسب ها هم یکی از مشکلاتی است که با آن مواجه اید؟
ج: دقیقا با این مشکل روبرو هستیم. اسب ها دو ماه است که به ایران آمده اند و با این شرایط آب و هوایی آشنا نیستند. با این گرما اسب ها آخر «پارکور» از نظر بدنی کم می آورند. هلند پایین ترین نقطه دنیاست. یعنی از سطح دریا پایین ترین ارتفاع را دارد. ولی تهران 1500 متر از سطح دریا بالاتر است. تحمل این اختلاف برای اسب ها سخت است. اکسیژینی که آنجا داشتند اینجا ندارند. در تمرین اسب ها این نکته خیلی مهم است. بنابراین زودتر خسته می شوند.
س: برای این مشکل چه راه حلی وجود دارد؟
ج: من فکر می کنم که در روزهای گرم باید اسب ها تمرین کنند تا زمانی که مسابقات در روزهای گرم برگزار می شود آمادگی لازم را داشته باشند.
س: قوای جسمی اسب تحلیل نمی رود؟
ج: ما به اسب ها می رسیم، رسیدگی خوبی انجام می دهیم. رسیدگی ما به اسب ها در ایران بسیار خوب است. غذای خوب می دهیم از مکمل های غذایی برای اسب استفاده می کنیم. عضلات را ریکاوری می کنیم. به اسب یونجه می دهیم در صورتی که در کشورهای دیگر به اسب ها نوعی علف به نام «هی» می دهند. یونجه پروتئین دارد و اسب را قویتر می کنند. اگر اسب ها در پاییز و زمستان وارد کشور شوند خیلی بهتر است چون غذا به مقدار کافی وجود دارد، هوا خنکی اروپا را دارد و خیلی به رشد اسب کمک می کند.
س: سوارکاری ایران ظرفیت رسیدن به میادین آسیایی و بین المللی را دارد؟
ج: شک نکنید. ما چندین سوارکار داریم که اگر اسب ایده آلی در اختیار داشته باشند سوارهای خوبی هستند. سوارکارهای ایرانی خیلی باهوش هستند. علم سوارکاری هم پیشرفت کرده مخصوصا در ایران هم علم پیشرفت داشته هم رسیدگی به اسب ها بسیار مساعد است به حدی که «لول» اسب ها در ایران 10 سال پیشرفت داشته است.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد