جلسه پرسش و پاسخ با دکتر علی حسینی،مسول کمیته مبارزه با دوپینگ فدراسیون

-پرسش:لطفا در خصوص مقایسه وضعیت دوپینگ در مسابقات مختلف سوارکاری و اسبدوانی در گذشته و حال توضیح دهید:

#در گذشته ازمایشات دوپینگ تنها مختص اسبدوانی و مسابقات پرش قهرمانی کشور بود؛حال انکه همکنون در تمامی مسابقات مانند اسبدوانی،پرش،درساژ،استقامت،زیبایی و…نمونه گیری انجام بنابراین تعداد نمونه ها افزایش چشمگیری داشته است.

#همچنین ظروف نمونه گیری از معتبر ترین تولید کنندگان خارجی تهیه میشود که دارای استاندارد جهانی هستند و احتمال نشت  ویا تقلب و جابجایی نمونه را به صفر میرساند.

#عقد قراردادبا ازمایشگاه ردیابی داروهای غیر مجاز در فرانسه،اقدام بزرگ دیگری است که حدود  یکسال و نیم پیش رخ داد و اگر چه بار مالی سنگینی برای فدراسیون داشت ولی نگرانی اسبداران،سوارکاران،برگزار کنندگان و مسولین را به حس اطمینان تبدیل نموده است.هزینه انجام ازمایشات،ظروف نمونه گیری،پرداخت هزینه های پرسنل،پست دی اچ ال و… سالانه بالغ بر دو میلیارد تومان بوده است.

#همکاری با دکتران دامپزشک نمونه گیر خوشنام و بی غرض،یکی دیگر از ابزارهای کمیته برای رفع بدبینی و ایجاد اطمینان به فرایند مبارزه با دوپینگ بوده است.

-پرسش:در گذشته نمونه ها با هزینه بسیار کمتر و زمانی کوتاهتر به ازمایشگاه امارات فرستاده میشد؛چرا فدراسیون یکسال و نیم گذشته نمونه ای به این ازمایشگاه ارسال نکرده است:

-پاسخ:ازمایشگاه امارات چندین ویژگی داشت:۱-نزدیک بود و نمونه ها یکروزه به ازمایشگاه میرسید.۲-نتایج را سریع اعلام میکرد.۳-هزینه پست و انجام ازمایش بسیار کمتر از فرانسه بود.

اما مشکلات بزرگی وجود داشت که سه ویژگی بالا را بی اهمیت می نمود:نخست انکه مورد تایید مجامع بین المللی مانند FEI(فدراسیون جهانی سوارکاری)یا IFHA(فدراسیون جهانی اسبدوانی)نبود:در دنیا پنج ازمایشگاه مورد تایید مجامع فوق وجود دارد که در این کشور ها قرار دارند:

۱-فرانسه ۲-هنگ کنگ ۳-انگلستان  ۴-استرالیا ۵-امریکا

دیگر انکه بسیاری مواقع  که نمونه Aاسبی مثبت بود وازمایش روی نمونه دوم درخواست میشد،پاسخ نمونه B منفی یا نسبت به نمونه اول متفاوت گزارش میشد ؛گاهی نیز کمیته برای بررسی دقت ازمایشگاه،به اسبی دارو تزریق و نمونه اسب را به ازمایشگاه میفرستاد که هر از چند گاهی نتیجه مورد انتظار بدست نمیامد؛این موضوع بدین معنا بود که ازمایشگاه دقت کافی را ندارد.همچنین پس از مدتی همکاری با ازمایشگاه فرانسه،امار دوپینگ بیشتری نسبت به گذشته بدست امد که به این  ترتیب فهمیدیم ازمایشگاه قبلی هم نتیجه مثبت کاذب و هم منفی کاذب داشته است.

مجموع عوامل بالا باعث شد فدراسیون به این نتیجه برسد باید با تحمل فشار مالی بیشتر بدنبال پاسخ های صحیح و قابل اتکا (همان چیزی که روح فرایند مبارزه با دوپینگ است)باشد.

-پرسش:در پایان اگر مطلبی دارید بفرمایید:

-کمیته مبارزه با دوپینگ با اعتقاد کامل به وظایف خود،همواره به انتقاد صاحبنظران پاک نیت،به شکل نردبان پیشرفت مینگرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد