جشنواره ملی زیبایی اسب در خراسان شمالی برگزار می شود

دبیر هیئت سوارکاری خراسان شمالی گفت: جشنواره ملی زیبایی اسب در بهار سال آینده توسط هیئت سوارکاری خراسان شمالی برگزار می‌شود.

رضا الهامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد اظهار داشت: در این جشنواره تنها اسب‌های دارای تأییدیه فدراسیون سوارکاری حق شرکت دارند.

الهامی با اشاره به کم ‌توجهی مسئولان گذشته به جایگاه اسب ترکمن در اقتصاد استان افزود: خوشبختانه در چند سال گذشته، صنعت پرورش و تولید اسب ترکمن موردتوجه مسئولان قرارگرفته و اقدامات خوبی نیز با حمایت آنان در حال اجرا است.

دبیر هیئت سوارکاری خراسان شمالی گفت: یکی از اساسی‌ترین کمبودها و نیازهای اسب‌داران ما، وجود مجموعه سوارکاری در استان است که متأسفانه تاکنون از آن بی‌بهره بوده‌ایم.

الهامی اظهار داشت: اسب‌داران ما باتحمل هزینه‌های زائد و زیاد و با پذیرفتن خطرهای فراوان، اسب‌های خود را برای شرکت در کورس‌های اسب ترکمن در گنبد و یا بندر ترکمن به این شهرها منتقل می‌کنند این در حالی است که با راه‌اندازی مجموعه سوارکاری و پیست اسب‌دوانی، می‌توان رقابت و کورس‌ها را در داخل برگزار کرد و مشکلات ناشی از جابه‌جایی را کاهش داد.

وی گفت: ایجاد پیست اسب‌دوانی در بجنورد از سال 75 در حال پیگیری است اما تاکنون به علت برخی اختلاف‌نظرها تاکنون به نتیجه نرسیده است.

دبیر هیئت سوارکاری خراسان شمالی اظهار داشت: اخیراً با پیگیری‌های هیئت سوارکاری استان و همراهی مسئولان، تخصیص زمینی برای ایجاد شهرک اسب در مرکز استان تخصیص‌یافته و امید می‌رود با ایجاد این زیرساخت به‌زودی شاهد بستری مناسب برای شکوفایی یکی از قابلیت‌های مهم اقتصادی استان باشیم.

وی سنتی بودن تولید اسب در استان را از ضعف‌های صنعت اسب ترکمن عنوان کرد و گفت: اکنون اسب‌داران ما به‌صورت سنتی به تولید اشتغال داشته و البته تولیدات خوبی نیز داشته‌اند اما برای اقتصادی شدن این صنعت باید به سمت صنعتی شدن پیش بروند تا اسب‌داران ما از ارزش‌افزوده آن بهره‌مند شوند.

به گفته وی اسب‌داران استان عمدتاً در روستاها و در سطح بسیار کوچک، تنها با دو سه سر اسب در حال فعالیت هستند و به علت مشکلات مالی و ضعف بنیه اقتصادی نتوانسته‌اند کار خود را توسعه دهند به‌طوری‌که در خرید اسب جدید و یا بهسازی و نوسازی جایگاه نگهداری اسب مانده‌اند.

الهامی تصریح کرد: سنتی بودن فعالیت اسب‌داران ما در چند دهه اخیر سبب بروز برخی مشکلات ژنتیکی شده که این امر نیز به‌نوبه خود مشکلات دیگر همچون کوتاه شدن قد اسبان ترکمن را به همراه داشته است.

دبیر هیئت سوارکاری خراسان شمالی اظهار داشت: اکنون مشکل کوتاه‌قدی اسبان ترکمن استان با اجرای طرح‌های اصلاح نژادی مرتفع شده و استان جایگاه خوبی در زمینهٔ پرورش اسب ترکمن دارد.

وی گفت: اختلاط نژاد که برای حضور در کورس‌ها انجام می‌شود یکی دیگر از مشکلاتی است که برای دست‌یابی به سود ناچیز انجام می‌شود.

دبیر هیئت سوارکاری خراسان شمالی تأکید کرد: اسب ترکمن، یکی از ظرفیت‌های منحصربه‌فرد استان برای توسعه و رشد اقتصادی است و پتانسیلی است که در سایر استان‌ها وجود ندارد و به‌واسطه علاقه‌مندی مردم و نیز شرایط ویژه استان، فرصت‌های بسیار زیادی برای رونق این صنعت در استان وجود دارد.

الهامی با اشاره به اینکه بیشتر مردم کورس را تنها قابلیت اسب ترکمن می‌دانند اظهار داشت: پرش، چوگان و جشنواره‌های زیبایی از دیگر توانمندی‌ها در صنعت اسب ترکمن است که در سایر استان‌ها موردتوجه قرارگرفته است اما در این استان هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است.

وی گفت: اخیراً در سطح کشور دوره‌های آموزش پرش اسب ترکمن پیگیری شده و هیئت سوارکاری خراسان شمالی نیز برگزاری این دوره‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

دبیر هیئت سوارکاری خراسان شمالی گفت: قرار است پس از پایان دوره‌های آموزشی، رقابت پرش اسب ترکمن به‌صورت نمادین و برای معرفی بیشتر قابلیت‌های این نژاد برگزار شود.

الهامی گفت: برای حمایت بیشتر از اسب ترکمن در استان، در تلاش هستیم تا حمایت‌های ما منحصر به نژاد اسب ترکمن شود.

به گفته وی ازاین‌پس برگزاری رقابت و کورس‌ها در استان نیز صرفاً مختص اسب ترکمن بوده و سایر نژادها اجازه شرکت و حضور در این رقابت‌ها را ندارند.

الهامی اظهار داشت: برگزاری جشنواره ملی زیبایی اسب در بهار سال آتی از برنامه‌های هیئت سوارکاری استان است که در این جشنواره نیز تنها اسبان دارای تأییدیه فدراسیون سوارکاری حق شرکت دارند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد