اولین دوره مسابقه اسب اصیل عرب؛ تجربه‎ای موفق برای کشور

سه تن از چابکسواران شرکت‎کننده در نخستین دوره کشوری مسابقه اسب اصیل عرب خوزستان در پایان رقابت، کیفیت برگزاری آن را مثبت ارزیابی کردند و ضمن این‎که برگزاری این مسابقه را تجربه‎ای موفق دانستند، نسبت به پیشرفت آن در آینده نیز اظهار امیدواری کردند.

 اولین دوره مسابقه اسب اصیل عرب؛ تجربه‎ای موفق برای کشور

برگزاری اولین دوره مسابقات، فرصتی برای استعدادیابی

فاطمه کاردی، یکی از شرکت‌کنندگان حاضر در این مسابقات که در سه بخش موفق به کسب عنوان شد، در پایان مسابقه با اشاره به این‎که این رقابت‎ها برای اولین بار در خاورمیانه برگزار شد، ‌اظهار کرد: در این رشته از سوارکاری، سوارکار و اسب باید حین سواری آرامشی داشته باشند و سوارکار نیز به دهنه و آماده باشد.

وی افزود: ‌همراه این آرامشی که ایجاد می شود، سوارکار و اسب به همراه هم تمام ارکان سوارکاری اعم از قدم، یورتمه و چهار نعل را پیاده می‎کنند و طبیعتا هر ورزشکاری که این موارد را بهتر پیاده کند، در چنین رقابت‎هایی امتیاز بهتری کسب می‎کند.

‌دارنده مقام نخست این دوره از مسابقات در بخش قهرمانی با لباس محلی، اضافه کرد: در مجموع، در این مسابقه آن چه که معیار سنجش قرار می‎گیرد، سطح کیفی برقراری ارتباط سوارکار با اسب می‎باشد و این‎که اسب، مطیع و گوش به فرمان سوارکار باشد و او نیز بتواند ارتباط خوبی را با اسب برقرار کند و به همراه هم بتوانند سوارکاری‎ای را به نمایش بگذارند که هم مطابق با اصول سوارکاری باشد و هم این که سوارکار و اسب از سواری لذت ببرند.

او در خصوص آینده این رشته از سوارکاری نیز عنوان کرد:‌ با توجه به این‎که این رقابت برای اولین بار در ایران برگزار شد، ما همگی سعی کردیم و می‎کنیم که استفاده لازم را از آن ببریم و استقبال لازم را نیز از آن کردیم. استقبال ما نیز از این جهت است که سوارکار اصول صحیح سوارکاری را به واسطه حضور در این مسابقات می‎تواند فرا گیرد و پیاده کند و از آن لذت ببرد.

این بانوی سوارکار خوزستانی با بیان این‎که اسب عرب متعلق به ایران است، اضافه کرد:‌ از آن‎جا که مدعی هستیم منشا نژاد اسب عرب به کشور خودمان باز می‌گردد، قصد داریم سواری لذت‌بخشی را با این اسب‎های عرب خالص داشته باشیم.

وی در خصوص کیفیت برگزاری رقابت نیز گفت:‌ باتوجه به این‎که این مسابقه برای اولین بار در ایران آن هم به میزبانی خوزستان و شهری با مردمی خونگرم مثل اهواز برگزار شد، کیفیت خیلی عالی بود و به شخصه انتظار چنین استقبالی را هم نداشتم. امیدوارم در آینده این رشته از سوارکاری با کیفیتی به مراتب بالاتر از این به انجام برسد.

قهرمان این دوره از مسابقات افزود: ‌قطعا با اسب‎‎های خالصی که در ایران و خوزستان وجود دارد، می توانیم در این رشته موفق شویم و مسابقات با کیفیتی را برگزار کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‎توان انتظار داشت در آینده سوارکاران مختص به این رشته را در کشور داشته باشیم، بیان کرد: قطعا برگزاری اولین دوره مسابقات می‎تواند یک استعدادیابی نیز برای این رشته تلقی شود اما باتوجه به این که اسب‎های اصیل عرب در ایران،‌ اسب‎هایی پرخون هستند و شیطنت‌های خاص خود را دارند، این موضوع مستلزم تمرین بسیار زیاد است؛ ضمن این که تجربه پیشکسوتان این رشته نیز می‎تواند کمک بسیاری به ما کند.

کاردی درخصوص این‎که در اولین دوره این مسابقات موفق به کسب سه عنوان در سه بخش شد نیز گفت:‌ من به مدت سه سال است که آموزش سوارکاری می‎دهم و طی این مدت نیز سعی کردم اطلاعاتم را به‎روز کنم؛ ضمن این که جهت تکمیل دوره‎های آموزشی‌ام، به تهران رفتم.

وی افزود:‌ طی چند ماه گذشته تجربه جدیدم درخصوص تمرین برای آماده‎سازی اسب‎های کورسی را آغاز کردم. همچنین “نصیر”، اسب قهرمانی است که در یک ماه گذشته با هم تمرینات کورسی انجام می‎دادیم و معتقدم که با هم رفقای واقعی شدیم به گونه‎ای که من با او حرف می‎زنم. تفاوت رفتار نصیر با من نسبت به بقیه، گویای رفیق بودن ما است.

این سوارکار خوزستانی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به این که سابقه شرکت در مسابقه سوارکاری را به عنوان چابکسوار نداشته و در اولین مسابقه رسمی که شرکت کرده، موفق شده است سه مقام کسب کند، آیا این انگیزه را پیدا نکرده است که در مسابقات آتی و در رشته های دیگری از سوارکاری نیز شرکت کند؟ عنوان کرد: ‌راستش را بخواهید این وسوسه را پیدا کرده‎ام. این رشته جدید با روحیات من بسیار سازگار و بی‎نهایت هم توجهم را جلب کرده است. طی این روزها با توجه به مشکلات کاری و تحصیلی که داشتم، به جرات می‎توانم بگویم در 24 ساعت شبانه‌روز، چهار تا پنج ساعت توانستم استراحت کنم تا بتوانم همه برنامه‎هایم را پیش ببرم و در این دوره شرکت کنم.

وی خاطرنشان‌کرد: ‌اگر مقام هم کسب نمی‎کردم، باز هم این قصد را داشتم که در مسابقات آینده شرکت کنم. این مقام‌ها متعلق به همه اساتید و پیشکسوت‌هایی است که به هر نحوی من را حمایت کردند.

کاردی با بیان این‎که تمایل دارم در مسابقات استقامت استان نیز شرکت کنم، گفت: ‌طی این مدت دلیل شرکت نکردنم در رقابت‌های مختلف این بود که به عنوان کلانتر مسابقات در خدمت سوارکاران عزیز بودم.

 اولین دوره مسابقه اسب اصیل عرب؛ تجربه‎ای موفق برای کشور

جلوه زیبای مسابقات؛ تلفیق پیشکسوتان و تازه‌کاران

همچنین حاتم فرحانی که دو مقام قهرمانی را در دو بخش این مسابقات به دست آورد با اشاره به سابقه ورزشی خود، گفت: از سال 1369 در رشته سوارکاری فعالیت دارم. از سال 1371 به صورت حرفه‎ای در میادین کورس حاضر شدم و تا سال 85 نیز به عنوان چابکسوار و مربی در این رشته فعالیت کردم. در 10 سال اخیر نیز در زمینه نعل‎بندی اسب فعالیت می‎کنم؛ ضمن این‎که اکنون نیز به عنوان مربی مشغول به فعالیت هستم.

وی در ادامه عنوان کرد:‌ طی این سال‎ها مقام‎های متعددی را در استان و کشور کسب کردم که از جمله آن می‎توانم به مقام قهرمانی مسابقات کورس کشوری اشاره کنم که با اسب مادیانی به اسم “بیروت” به دست آوردم.

این چابکسوار خوزستانی درباره اولین دوره کشوری مسابقه ورزشی اسب اصیل عرب خوزستان، اظهار کرد:‌ همان‎گونه که اطلاع‎رسانی شد، این مسابقه برای اولین‎بار در آسیا برگزار شد. من و سایر چابکسواران از یک ماه قبل درگیر دوره‎ها و کارهای مقدماتی این مسابقات بودیم که به یاری خدا توانستم در گروه یک الف مبتدی و گروه قهرمانی مبتدی، دو مقام اول را کسب کنم.

وی خاطرنشان‌کرد: ‌ارتباط سوارکار با اسب و هماهنگی این دو با یکدیگر به خوبی در این مسابقه به نمایش در می‎آید و این رقابت باعث می‎شود هم سطح سوارکاری سوارکار تقویت شود و هم سواری اسب‎ها منطبق بر اصول و قوانین میادین بین‎المللی شود.

قهرمان این دوره از مسابقات گفت:‌ خوشبختانه استقبال خوبی، هم از جانب مردم و هم از جانب شرکت‎کنندگان صورت گرفت و واقعا فکر نمی‎کردم با توجه به این‎که مسابقات برای اولین بار برگزار می‎شد، این تعداد شرکت‌کننده برای مسابقات بیایند.

وی افزود: ‌یکی از نقاط مثبت این رقابت این بود که هم پیشکسوتانی مثل خود من با سال ها تجربه در زمینه سوارکاری و هم تازه‎کارانی با یک سال سابقه در آن حضور داشتند و تلفیق این دو،‌ جلوه زیبایی به مسابقات داده بود.

فرحانی در پایان اظهار امیدواری کرد، باتوجه به این‎که هر کسی در هر سنی می‎تواند در این رشته از سوارکاری فعالیت کند،‌ در آینده شاهد برگزاری بهتر، پرشورتر و فعال‌تر این مسابقه از سوی سوارکاران باشیم.

اولین دوره مسابقه اسب اصیل عرب؛ تجربه‎ای موفق برای کشور

داوری منصفانه، نکته مثبت رقابت‌ها

همچنین مریم قاسم‎پور،‌ یکی از بانوان شرکت‎کننده در این رقابت ‌ها نیز کیفیت برگزاری مسابقات را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: نکته مثبت این رقابت‌ها، امتیازدهی خوب و منصفانه از سوی داوران خارجی مسابقات بود.

وی افزود:‌ من با این که هیچ امتیازی کسب نکردم، معتقدم امتیازدهی داوران عالی بود و هیچ ناداوری صورت نگرفت و دلیل این که مقامی کسب نکردم این بود که اسب من به این زمین و این نوع مسابقه وارد نبود و آشنایی نداشت. از طرفی هم از خیلی از چیزها می‎ترسید و در مجموع کاری که باید انجام می‎‌داد را نتوانست انجام دهد.

قاسم‎پور بیان کرد:‌ چنانچه این مسابقه به صورت مرتب برگزار شود و آیتم‌های آن به صورت مداوم برای سوارکاران تکرار شود، می‎توانیم بسیار در آن پیشرفت کنیم و می‎توان گفت آینده خوبی در انتظار آن خواهد بود.

وی افزود: ‌این مسابقه حتی می‎تواند جنبه همگانی داشته باشد، زیرا تمام افراد اعم از مربی، شاگرد و سوارکاران حرفه‎ای در آن شرکت می‎کنند.

این بانوی سوارکار خوزستانی با بیان این که این رشته می‎تواند به چابکسواران سایر رشته‌های سوارکاری جهت افزایش مهارت کمک کند، تصریح کرد:‌ این نوع مسابقه،‌ سوارکاری آزاد است و کسانی که حتی آشنایی با سوارکاری ندارند می‎توانند با شرکت در این مسابقات،‌ با ارکان سوارکاری مثل قدم، یورتمه و چهار نعل آشنا شوند و مهارت خود را ارتقا دهند.

نخستین دوره کشوری مسابقه اسب اصیل عرب خوزستان روز جمعه (19 آذرماه) در اهواز برگزار و نفرات برتر بخش‎های مختلف آن معرفی شدند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد