اطلاعیه کمیته ملی اسبدوانی کشور در پی مشکلات کورس گنبد

به گزارش خبرگزاری گروه ورزشی خبرگزاری فارس ،اعضای کمیته ملی اسبدوانی کشور که از میان مالکان اسب از استانهای مختلف توسط جامعه اسبدوانی برگزیده شده اند در این اطلاعیه نسبت به مساله دوپینگ،عدم شفافیت و ضمانت در جوایز برندگان و… ابراز نگرانی شدید کرده و خواهان همدلی و وحدت در جهت حل مشکلات موجود شده اند.

در این بیانیه مهم که در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته آمده است.
با توجه به حل نشدن مشکلات برگزاری مسابقات اسبدوانی گنبد کاووس که مورد توجه بسیاری از اهالی این رشته پرطرفدار ورزشی در سراسر کشور است نکاتی را برای تنویر افکار عمومی به عرض می رسانیم.
1- مساله اصلی زمانی آغاز شد که گروهی با طرح مسائل واهی،اسبدوانی را وارد دور باطلی کردند که خط پایانی ندارد. اعمال فشار به شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی در عدم برگزاری مزایده پیست اسبدوانی گنبد و تعلل آن در واگذاری به فدراسیون سوارکاری و در نهایت سپردن آن به هیات سوارکاری شهرستان گنبد باعث شد که برگزاری مسابقات در آق قلاء لغو و در گنبد با تاخیر برگزار شود. در میانه این اتفاق گروهی از درون منازعه موجود قد علم کردند که مسابقات را برگزار خواهند کرد. مسابقاتی که علی رغم تاکید فدراسیون سوارکاری ج.ا.ا. و کمیته ملی اسبدوانی که متشکل از مالکان اسب از سراسر کشور می باشد. برای دریافت مجوزهای قانونی از بالاترین مرجع فنی و مدیریتی سوارکاری کشور یعنی فدراسون سوارکاری طبق اساسنامه مصوب هیأت وزیران و مصوبه شورایعالی اداری هیچ مجوزی دریافت نگردید.
2- برگزاری مسابقات بدون اخذ مجوز از فدراسیون سوارکاری و کمیته ملی اسبدوانی به مفهوم برگزاری این مسابقات در حد مسابقات محلی و شهرستانی است. مسئولان برگزاری مسابقات هیچ گاه به طور رسمی از سوی هیچ ارگانی به فدراسیون و یا کمیته ملی اسبدوانی معرفی نشدند. چطور ممکن است که وقتی از نظر اداری معرفی نامه ای برای برگزاری مسابقات ارائه نشده،فدراسیون سوارکاری مجوز برگزاری این مسابقه را بدهد؟
3- از نظر کمیته ملی اسبدوانی مسابقات سوارکاری گنبد کاووس دارای ابهامات بسیاری زیادی است. در اینجا سوالات زیادی مطرح می باشد. الف) مسئولان برگزاری می بایست طبق قانون تضمین هایی را به جامعه اسبدوانی کشور بدهند،هیچ کدام از این تضمین ها داده نشده است. ب) چه کسی ضمانت مالی جوایز مسابقات اسبدوانی را خواهد کرد. در این بخش جالب است که اهالی اسبدوانی بدانند که با گذشت بیش از 10 هفته تنها جایزه هفته اول مسابقات پرداخت شده است. این موضوع  نگران کننده است و در آینده می تواند آبستن حوادثی باشد. ج) به راستی پس از این همه تلاش برای مبارزه با دوپینگ آنچه که از برگزاری کورس گنبد نمایان است،فاجعه ای در حال رخ دادن می باشد. وجود 6 نمونه مورفین در یک هفته برگزاری مسابقه یعنی بازگشت به 20 سال پیش. در این زمینه کمیته مبارزه با دوپینگ فدراسیون با صرف هزینه های بسیار و برنامه کنترلی فضا را تا حدود بسیار زیادی از آلودگی مصون ساخت. در زمانی که فدراسیون جدید به روی کار امد،دوپینگ به طور متوسط 17 درصد بود که با مبارزه جدی به 3/1 رسیده بود.
4-  کمیته ملی اسبدوانی با تمام مشکلات و بی قانونی ها اما به دنبال حل موضوع است. بر این اساس بیش از 3 جلسه با برگزار کنندگان مسابقات که گرچه از نظر رسمی به فدراسیون معرفی نشده اند،برگزار نمود. جالب است که بدانید که این آقایان در تمام جلسات قول همراهی برای رفع مشکلات و متعهد به تضمین های مورد نیاز را می دادند اما پس از اینکه از جلسه خارج می شدند،راه خود را می رفتند. در آخرین جلسه برگزارکنندگان غیررسمی مسابقات قول دادند که در دوفقره چک یکی 600 میلیون تومانی و دیگری چهارصد میلیون تومانی به مبلغ یک میلیارد تومان ضمانت بانکی در اختیار کمیته ملی اسبدوانی بگذارد اما تاکنون به وعده خود عمل نکرده اند.

5-  مساله کنترل دوپینگ برای کمیته ملی اسبدوانی و تمامی مالکین و مربیان و چابکسواران بسیار مهم است؛آقایان برگزار کننده که خود به فاجعه دوپینگ هفته نخست بیش از هر کسی مطلع هستند،باید در این زمینه اقدام کنند تا مجوزهای لازم را اخد نمایند. از نظر کمیته ملی اسبدوانی تمام نمونه های دوپینگ باید به آزمایشگاه معتبر فرانسه که یکی از 5 کشور دارای آزمایشگاه معتبر از نظر فدراسیون جهانی است ارسال شود. جالب اینجاست آقایان از بالارفتن قیمت جایزه های می گویند اما وقتی در جلسه به آنها گفته می شود که باید نمونه هابه آزمایشگاه معتبر فرانسه ارسال شود،می گویند هزینه های آن بالاست!!
6-  کمیته ملی اسبدوانی تاکید می کند که برگزارکنندگان کورس گنبد باید به صورت رسمی اقدامات بالا را انجام دهند،تضمین های معتبر را ارائه نمایند و از مشاوره با افرادی مطرود که سالهاست از سوارکاری ارتزاق نامشروع می کنند و با اقدامات خود خسارت های زیادی به مالکان عزیز ترکمن صحرا زده اند ،پرهیز نمایند.
بی شک دل مالکان اصیل و مردم شریف ترکمن صحرا در شهرهای مختلف از گنبد تا آق قلاء و بندرترکمن از آنچه این روزها جزءخسارت به اسبدوانی کشور نیست،خون است. از همه اهالی اسبدوانی می خواهیم باردیگر با همدلی و همراهی در جمعی که خودتان به عنوان کمیته ملی اسبدوانی ساخته اید، مدیریت اسبدوانی کشور را بر عهده بگیرید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد