مصاحبه با شراره صحت زاده: پونی سواری رشته گرانی نیست.

photo_2017-10-11_08-14-03پونی سواری یکی از رشته هایی است که می تواند ضمن ایجاد بسترسازی برای کشف استعدادهای آتی سوارکاری، از بعد بازی و تفریح نیز برای کودکان رشته مناسبی باشد. کمیته پونی سواری فدراسیون سوارکاری مطابق با استانداردهای جهانی، برنامه های مختلفی در وهله اول برای ترغیب سوارکاران کودک و در مرحله بعد برای مسابقات رسمی در نظر دارد. گفتگوی روابط عمومی فدراسیون سوارکاری با «شراره صحت زاده» رییس کمیته پونی سواری را می خوانید:

photo_۲۰۱۷-۱۰-۱۰_۱۲-۵۷-۲۰
س: ایده آل ترین سن برای پونی سواری چه زمانی است؟
ج: ما از سه سال بچه ها را می پذیریم، برای اینکه ببینیم می توانند تعادلشان را روی اسب حفظ کنند، از اسب نمی ترسند، می توانند با اسب ارتباط برقرار کنند، اگر این فاکتورها را داشته باشند به شکل بازی و تفریح با آنها کار را آغاز می کنیم. تا 6 سال آموزش حالت بازی دارد و خیلی تاکید نمی کنیم که دقیق و کامل کار را انجام دهند. ولی آموزش اصلی را از 6 سال به بعد شروع می کنیم که آموزش شکل جدی دارد.
س: پونی سواری برای کودکان خطرناک است؟
ج: هیچ ورزشی بدون خطر نیست و ما این آموزش و آگاهی را به پدر و مادرها می دهیم که ممکن است خطر شکستگی دست و پا داشته باشند. ولی مربیان در باشگاه ها سعی می کنند که این خطرات را به حداقل برسانند. و وقتی که بچه های کوچک اسب سواری می کنند حتما یک نفر اسب را «دست گردان» می کند. و یک مربی هم در وسط مانژ نرمش ها و برنامه ها را به بچه ها آموزش می دهد.
س: از چه سنی وارد مسابقات رسمی می شوند؟
ج: از همان سن 6 سال هم می توانند وارد مسابقات شوند ولی ما چون شروع فعالیتمان است بیشتر برای بچه ها مراسم رژه و برنامه های نمایشی در نظر گرفتیم که آشنایی لازم را کسب کنند و ترس نداشته باشند و بتوانند برای مسابقات رسمی آماده شوند.
س: موانع برای بچه ها از چند سانتیمتر است؟
ج: از 30 سانتیمتر شروع می کنیم. ولی یکسری مسابقاتی است به نام «ایکوایفان» که موانع اختیاری برای بچه ها دارد بچه هایی که آماده هستند از روی موانع پرش می کنند و بچه هایی که هنوز به آمادگی لازم نرسیدند از بین این موانع عبور می کنند. که خطایشان هم براساس زمان سنجیده می شود. هر کس که زمان کمتری طی کرده باشد برنده است.
س: باشگاهداری در ایران به چه صورت است؟ با توجه به اینکه شما اول کارتان هستنید.
ج: باشگاهداری خوب است ولی مشکلی که ما الان داریم این است که چون با اسبچه خزر کار می کنیم و خوشبختانه خودمان هم تولید کننده این گونه اسب هستیم با کمبود نیروهایی روبرو هستیم که این اسب ها را آموزش دهند. تازه مربیان ما با توجه به کلاس هایی که برگزار شده خودشان آموزش این اسبچه ها را به عهده گرفته اند.

photo_۲۰۱۷-۱۰-۱۰_۱۲-۵۶-۵۱
س: ورزش گرانی است؟
ج: به هیچ وجه. من با شنا مقایسه می کنم. همه فکر می کنند که باید اسب و امکانات را خودشان داشته باشند. ولی یک جلسه آموزش پونی سواری بین 25 تا 60 هزار تومان است. خانواده ها خودشان می توانند باشگاه ها را خودشان انتخاب کنند.
س: چه برنامه های کمیته پونی سواری فدراسیون در نظر دارد؟
ج: اول قدممان این است که یکسری نیروی کار خبره تربیت کنیم، دوره ها و کارگاه های آموزشی بگذاریم، کمیته پونی سواری را در استانها فعال تر کنیم. خوشبختانه الان 11 استان ما دارای این کمیته هستند که طبق برنامه های ما پیش می روند. برگزاری مسابقات مختص کودکان را داریم که الان پرش را آغاز کردیم. برای سواری استقامت در حال برنامه ریزی هستیم، مسابقه درساژ برایشان در نظر داریم. کمبودی هم که داریم چون تا به حال مسابقه ای برای بچه ها در ایران نبوده است با قوانین مشکل داریم. بعضی اوقات لازم است که ما خودمان قوانین را بازنگری کنیم با توجه به شرایط کشورمان. می خواهیم تطابق سازی کنیم. چون الان می خواهیم انگیزه بچه ها زیاد شود شرکت کننده بیشتر داشته باشیم، ارتفاع موانع و تعداد موانع و نحوه خطاها را تغییراتی بدهیم تا بعد که حرفه ای تر شدن قوانین را طبق قوانین بین المللی اجرا کنیم.
س: مسابقات استقامت هم با همین اسبچه های خزر انجام می شود؟
ج: بله، و با 10 کیلومتر شروع می کنیم. برنامه ریزی کردیم 5 آبان ماه از کردان در نظر داریم حرکت کنیم. پدر و مادرها حضور ندارند، ولی مربی و چند داور همراه بچه ها حرکت می کنند و از قبل هم آموزش دیده اند.
س: اسبچه خزر با اقلیم های متفاوت آب و هوایی کشورمان سازگار است؟
ج: خوشبختانه به خوبی خودش را با شرایط آب و هوا منطبق می کند، اسب سالمی هم هست و زیاد مریض نمی شود.

 

photo_۲۰۱۷-۱۰-۱۰_۱۲-۵۷-۲۱

س: در حال انقراض نیست؟
ج: با توجه به اینکه اخیرا به این نوع اسب توجه می شود پرورش دهندگان در استان های مازندران و گیلان در حال تلاش هستند ولی به هر حال نوع اصیل آن که قدش کوتاه تر و زیر 120 سانتیمتر بود کمتر شده است. چون تداخل خونی داشته است تا حدی تحت تاثیر آمیزش خون های مختلف بوده است.
س: بچه ها تا چند سالگی در این رده از سوارکاری می مانند؟
ج: معمولا تا 14 سالگی پونی سواری مناسب است. 14 ساله ای که ریز جثه باشد می تواند ادامه دهد و پونی های بلندتر در اختیارش قرار می دهیم.
س: برنامه بعدی کمیته پونی سواری چیست؟
ج: 14 مهر مسابقات اسب ایرانی قرار است برگزار شود. هم جشنواره و هم پرش که برای بچه ها هم ماده پرش در نظر گرفته شده است. من باید از عوامل و دست اندرکاران فدراسیون، استاد عزت وجدانی و باشگاه سهرابی و مجموعه پارت تشکر ویژه کنم که اسپانسر ما هستند و هزینه جوایز را تقبل می کنند چون ما به همه شرکت کنندگان برای تشویق جایزه می دهیم.
س: مدرس خارجی هم دعوت کرده بودید؟
ج: بله خانم پاسکال ادونه که مدرس پونی سواری و رییس کمیته جهانی پونی سواری فدراسیون بین المللی است برای برگزاری دو دوره کلاس آموزشی و برگزاری کارگاه به ایران آمدند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد